Fintech ger social impact i Indien [intervju]

Fintech ger social impact i Indien [intervju]

Arun Nayyar.jpg02 oktober | 2018

Som en del av Oikocredits uppdaterade strategi fortsätter man att söka partnerskap bortom traditionella finansinstitut. Att samarbeta med fintechföretag som riktar sig till inte fullt lika utvecklade samhällen, med innovativ finansiell teknik, är ett sätt som kooperativet gör detta. För att lära oss mer om fintechens roll för investeringar i social impact, och mer specifikt i Indien, pratade vi med Arun Nayyar, VD för Oikocredit-partner NeoGrowth.

Arun Nayyar, VD för Oikocredits partner NeoGrowth

Vad gör NeoGrowth?

NeoGrowth är en teknikaktiverad utlåningsverksamhet som erbjuder lån till små och medelstora företag (MSME) i 21 städer i Indien.

Vi har utvecklat en modell i Indien som använder data från kredit- och betalkortförsäljning för att fastställa kreditvärdet hos små och medelstora återförsäljare och att ge lån till framtida försäljning.

Vad är unikt med NeoGrowth?

Med teknikens hjälp kan våra lån snabbt godkännas och kräver minimalt med dokumentation eller kredithistorik. Det här är uppskattat av våra kunder, de flesta av dem skulle få kämpa för att få lån på annat håll.

Våra lån är också mycket flexibla och vi tillåter kunden att betala tillbaka sina lån dagligen. Processen är mycket lättare för våra kunder.

När det gäller social impact fokuserar vi på att skapa en rättvis, hållbar anställning genom utlåning. Det gör vi genom att se till att våra kunder arbetar med flitiga arbetsorganisationer för att säkerställa att hälso- och arbetsstandarderna uppfylls. Att stärka kvinnliga entreprenörer är också ett centralt fokusområde för oss.

Varför valde NeoGrowth att vara partner med Oikocredit?

Det som lockade oss att arbeta med Oikocredit var deras ”tripple bottom line”, det vill säga deras fokus på ekonomiska-, sociala- och miljömässiga resultat.

Vi blev också imponerade av Maanaveeya [det indiska dotterbolaget till Oikocredit]. Vi kom in som helt nya i branschen, och Gouri och hans team stöttade oss verkligen med sin kunskap och kompetens. Oikocredit har en riktigt god förståelse för vad som händer i Indien. På grund det kan de kan ge grundlig inblick och vägledning till sina partners.

Varför är fintech viktigt för investeringar i socialt ansvar?

Det finns för närvarande 63 miljoner MSME i Indien, med 111 miljoner anställda över hela landet. Traditionella försäkringsmetoder i Indien utesluter mer än 50 % av de kreditvärdiga MSME. De flesta av våra kunder ingår i denna uteslutna grupp.

Tillgång till traditionell bankverksamhet kan också vara svår geografiskt sett. Indien är ett så stort land, du kan inte ta den traditionella bankmodellen och nå alla.

Med fintech behöver människor inte resa för att få ett lån längre. Tillgång till mobiltelefoner är stor och det är ett prisvärt alternativ, så med fintech kan människor få tillgång till finansiering direkt.

Hur växer fintech över Indien och vad är några av de utmaningar det står inför?

Fintech växer väldigt snabbt i Indien just nu. Indien är den näst största mobilkonsumenten i världen och statistiken visar att det kommer att finnas cirka 650 miljoner internetanvändare i Indien senast 2020.

Det har också varit en otrolig ökning av att använda kort kontra kontanter. Faktum är att det har funnits en tillväxt på mer än 50 % i digitala transaktioner och en ökning med 15 % på ATM-transaktioner. Därför kommer behovet av digitala betalningslösningar bara att öka.

NeoGrowth strävar efter att finas i de 100 "smarta städerna" som den indiska regeringen vill bygga. En av de större utmaningarna vi står inför är hur man bygger en innovativ modell i stor skala. Vi arbetar hårt för att bättre segmentera befolkningen och vässa våra produkter så att de kan arbeta över vårt stora och varierade land.

Läs mer om Oikocredits uppdaterade strategi

« Tillbaka

Arkiv > 2018 > oktober

No items found